IKT

2017. március 29. 13:55 - S. Szilvi

Reflexió a második mikrotanításra

Az elmúlt héten egy történelemórán vettünk részt az óra keretében. Bár a történelem sajnos nagyon távol áll tőlem, egy viszonylag könnyen feldolgozható, és adaptálható téma került terítékre: a mindennapok a Kádár- korszakban, illetve a szocializmus évtizedei alatt. Ez a téma többé- kevésbé mindenkinek ismerős, pláne akiknek hozzám hasonlóan a negyvenes éveiben járnak a szülei, esetleg idősebbek is, így, akár történelmi háttértudás nélkül is élvezhető. Az óra szerintem bevezető, vagy összefoglaló jellegű is lehetett, de főleg kitekintő volt, mivel ez talán annyira nem kapcsolódik szorosan a gimnáziumi (12. osztály) anyaghoz.

Elsőként egy rövid videórészletet tekintettünk meg a Szomszédok c. magyar sorozatból, ami mivel korhű, már sok információ elhangzott, megteremtette a hangulatot, és szépen felvezette az órát. (Az alábbi linken megtekinthető a videó.)

Sajnos a felvezetés után, illetve a motivációk ismertetése, és szemléltetése után (amiket fentebb is leírtam, hogy tulajdonképpen mindannyian hallottunk már ezt- azt a szocialista mindennapokról) kaptunk egy elég nehéz kvízfeladatot, amit együtt, hárman sikerül nagyjából jól megoldanunk (akik mindannyian biológia- földrajz szakosként utoljára évekkel ezelőtt hallottunk Nagy Imréről, a három T- ről, és hasonlóakról). Ez persze, valamilyen szinten az alapműveltség része, de nem ilyen mélyen. Elvileg a kvíz segítségével osztottak minket csoportokba, de mivel nem volt ellenőrizve, hogy önállóan dolgozzunk (ez nem is sikerült szinte senkinek, erősebb volt a csapatszellem), és időkorlát sem volt (csak az számított ki fejezi be a legkorábban, és a legjobb eredménnyel), így sajnos egyrészt elég sok idő elment belőle (a későbbi feladatok rovására), másrészt nem volt releváns a csoportokba osztás- nekem egy hibám lett, és ezzel viszonylag jól teljesítettem, pedig hárman hoztuk össze a lányokkal, akik hasonló hibaszázalékkal végeztek. Ez volt az egyetlen értékeléshez hasonló mozzanat az órán, amit a relevancia hiányában nem tudok eldönteni, hogy miként értékeltek, milyen formában volt ez fontos számunkra.

A kvízt a socrative alkalmazással készítették, amivel IKT-s szempontból nem volt semmi gond, hiszen a célnak tökéletesen megfelelt, nekem a tartalmával voltak gondjaim, nevezetesen a fent említettek. A socrative annyira nem színes- szagos alkalmazás, mint az előző rón használt kahoot, de a helytelen válaszokat legalább korrigálta, így azonnal megtudtuk, mit kellett volna megjelölni, illetve a kezelhetősége is egyszerűbb volt elsőre. Tanárként nem tudom, melyiket alkalmaznám szívesebben- az utóbbi színesebb, de idősebbeknél már annyira nem számít a program külalakja, így mindkettő megállná a helyét. Maximum más korosztályokban.

Miután megtörténtek a csoportba szervezések, megint történt egy kis malőr, hogy nem sikerült várakozás szerint összerakni a csoportokat, de ezt annak tudtam be, hogy több emberrel számoltak, és több feladatot hoztak nekünk.

Maguk a feladatok nagyon kreatívak, jól összeszedettek, és átgondoltak voltak. Négy témakörből: a fogyasztásból, élelmezésből, öltözködésből, illetve a jövedelemviszonyokból. Három- három fős csoportokban 

kellett a témákból feldolgoznunk egy- egy forrást: plakátot elemezni, megadott 182.jpgszempontok szerint (pl. milyen hatást válthatott ki a korában, elérte e a célját stb.), egy kapcsolódó videórészletet megtekinteni, és a kapott, kapcsolódó kérdések mentén kifejteni, illetve egy írott forrás alapján ugyanezt megtenni. Ez szerintem egy elképesztően kreatív és színes módja a csoportmunkának, ami nagyon tetszett, és szívesen alkalmaznám.

A földrajzon belül akár országok. országcsoportok tárgyalásánál lehet hasonlót bevetni: akár a kulturáról, demográfiai viszonyairól, természetföldrajzi viszonyairól, gazdaságáról, stb. Biológiában pedig akár életközösségekről, vagy más, "szétszedhető" anyagokból tudok elképzelni valami hasonló jellegű alkalmazást.

A források a tanáraink blogjain voltak fent, ami szerintem szintén egy nagyon jó ötlet- blogokban összeszedni, és összeírni az órán használandó forrásokat- így otthon nem veszik el, nem keveredik el az asztalon, mint a kiosztott lapocska (és ugye kevesebbet is kell fénymásolni, és papírt használni). Ez persze csak úgy elérhető, ha mindenkinek van okostelefonja interneteléréssel, vagy az iskola rendelkezik számítógép állománnyal- ami valószínűleg pár éven belül számos helyen maradéktalanul teljesül.

Ebben 628dffe73c79828d95a4b69c9a11bb4f.jpgaz igényes- szépen összerakott feladatban a didaktikai részek nem tetszettek. Folyamatosan siettetve voltunk, és az általam átdolgozott forrásról egyáltalán nem tudtam beszélni a csoportomnak, így a munka végén, mikor minden csoportból kiment egy ember előadni a feldolgozott anyagrészeket- amiket át kellett volna adni egymásnak- nem volt túl releváns. Az idő egyértelműen a teszt miatt ment el, és az egész órát is befolyásolta a zűrös csapatalakítás.

A tesztnek szerintem inkább a végén kellett volna lenni, nem pedig az elején, és nem a politológiára
támaszkodva, hanem arra, ami elhangzott, amit megtanítottak, és amit feldolgoztunk. Úgy lett volna értelme. Így viszont nem volt, ami nagyon sajnálatos, mert a feladatok milyenségén és minőségén is látszott a mögöttes tudás,
felkészültség, és elmélyültség- csak az interpretáció nem volt megfelelő. Az óra vége pedig sajnos nem kapott lezárást, így a csoportok értékelése sem történt meg.

Összességében annyira sajnos nem tudtam élvezni az órát, mivel oda sem tudtam sokszor figyelni a folyamatos rohanás miatt a csoportmunkában. A kvíz teljesen értelmetlen lett, és nem adta vissza a valódi tudásunkat. A gondos tervezés ellenére a megvalósítás nem volt zökkenőmentes- szerintem minden bizonnyal a fentiek miatt.

 

Sz.

Források:

https://www.youtube.com/watch?v=TrZK8PQj7wg

https://www.socrative.com/

https://kahoot.it/#/

A képek forrásai:

https://axioart.com/tetel/en-is-az-allami-aruhazbol-hozom-az-ajandekot

https://hu.pinterest.com/pin/304555993532802299/

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sszilviikt.blog.hu/api/trackback/id/tr2612375565

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása