IKT

2017. április 11. 21:31 - S. Szilvi

Reflexió a harmadik mikrotanításra

Az alábbiakban az eddigiekhez képest alternatív módon fogok írni a harmadik mikrotanításról, mivel egyetemi elfoglaltságaim miatt nem tudtam részt venni rajta. A foglalkozásterv elemzésének segítségével próbálok tájékozódni, hogy milyen órát tartottak a heti óratartó tanárjelöltek, ami azért mégsem olyan jó, mintha ott lettem volna.

Ettől függetlenül a foglalkozásterv elolvasása után azt gondoltam, bárcsak részt tudtam volna venni rajta. Az óra szokás szerint 45 perces időkeretre volt szabva, nyolcadik osztályosoknak, főként földrajzi, illetve történelmi ismeretekkel. A tanulási motiváció ezesetben a szituációból adódóan könnyen megfejthető: a lányok azt találták ki, hogy külföldi cserediákok jönnek az iskolába, és a diákjaik feladata, hogy megmutassák nekik a kultúránkat. Ehhez tanulói produktumokat készítettek, és bemutatták a társaiknak.

Szerintem ez nagyon kreatív megoldás, mivel a két óratartó teljesen eltérő szakpárral rendelkezik, mégis találtak egy érdekes, hasznos, minkettőjük szakjaihoz köthető témát. Ha kiragadjuk a kontextusból egy földrajzóra Magyarország témakörének bevezetéséhez, vagy éppen lezárásához tudom elképzelni, kontextusban pedig osztályfőnöki óra keretében tudnám hasznosítani.

A csoportokba osztás a mindannyiunk által ismert TeamUp alkalmazással zajlott. Mikor ezek megtörténtek, a négy csoport elkülönült, és meghallgatták a feladatok ismertetését, amelyeknek az anyaga a tanári blogokon volt megtalálható (illetve kaptak külön a feladatok leírásáról is anyagokat). Ezt már korábban is alkalmazták, amit változatlanul nagyon jónak tartok, hiszen így a diákok később is vissza tudják keresni az anyagot, ami egy olyan téma esetében nagyban megkönnyíti a dolgozatra való felkészülést. Ezen óra keretében viszont az IKT- s eszközök használata inkább a tanulói tevékenységekhez volt kötve, illetve ők választhatták meg, hogy mivel dolgozzanak.

magyar_cimer_00.png

A feladatleírásból kiderült, hogy a négy csoport az alábbi négy témakörben kellett hozzon valamilyen produktumot. (Én ebből kettőt láttam, a 2., illetve a 3. munkáját, mindkettő nagyon kreatív, igényes, és színes volt.)

1. csoport: Magyarország történelmének főbb csomópontjai.

2. csoport: Nemzeti jelképeink, ünnepeink.

3. csoport: Magyarország természetföldrajza.

4. csoport: Magyarország gazdaságföldrajza.

33091.jpg

Ezek a feladatok azért jók, mert, bár én személy szerint nem igazán szeretek csoportmunkában dolgozni, fejlesztik a diákok együttműködési képességét, jelen esetben (illetve a többi mikrotanítás esetében a kurzus keretében) az IKT-s képességeket, illetve, amikor a végén elő kell adni a megszerzett ismeretekről szóló plakátot/ prezentációt, a beszédkészségüket, előadási képességüket is.A feladtat időkeretét az Online Stopwatch alkalmazás segítségével tartották.

Én hajlamos vagyok hadarni, ha úgy érzem, szorít az idő, ebből is látszik, hogy egy tanárszakosnak sem feltétlenül tökéletes a beszédkészsége, nemhogy a tizenéveik közepén járó tinédzsereknek. A legtöbbjük lámpalázas, és az előadásmódjuk kivetnivalókat hagy maguk után. Ezek a feladatok pont ezeket fejlesztik, és segítik, ami sokszor feleslegesnek tűnik, de eddig minden mikrotanításban megjelent közvetetten, vagy közvetlenül az együttműködés, az IKT- s eszközök használata mellett a beszédkészség, kifejezésmód fejlesztése is, ebben a foglalkozástervben elolvasva, pedig láthattam is, hogy ezekre a lányok valóban odafigyeltek.

A feladatok bemutatását követően, amit a csoportok választott tagjai végeztek, ismét következett a frontális osztálymunka, és ennek keretében a lezárás, és az összegzés. Ez a munkaforma a bevezetésnél is megjelent, keretet adva az órának. Olvasásra, szerintem elég is ennyi frontális munka, pláne, ha az a célunk, hogy a diákok ismerkedjenek meg adott témával, és kötődjenek hozzá

Összességében egy szépen megszervezett, felépített, és nem túltervezett óra lehetett. De azért megnéztem volna én is, hiszen így sajnos a megvalósulásról semmit sem tudok, például, hogy sikerült e tartani az időkeretet, illetve, hogy milyen értékelési eszközöket alkalmaztak az óratartók.

 

Végezetül pedig, ha már magyar szokások, és jellegzetességek,itt egy aranyos pulikutya (az egyik kedvenc kutyafajtám). :)

puli-kutya-01.jpg

 

Felhasznált források:

TeamUp alkalmazás: http://teamup.aalto.fi/

Online stopwatch: http://www.online-stopwatch.com/

Címer: http://tenyekerodje.blogspot.hu/2012/06/magyarorszag-cimere.html

Montázs: http://kvizpart.hu/gyorskviz/gyk.kviz?gykid=33091

Pulikutya: http://kutyafajtak.hu/puli-kutya

 

Sz.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sszilviikt.blog.hu/api/trackback/id/tr9312418209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása