Az alábbi cikkben, a választott Sulinet Digitális Tudásbázis- STD, illetve a Realika oldalakról fogom leírni az élményeimet, és, hogy mennyire használhatóak, milyenek a rajtuk található anyagok, illetve, hogy használnám- e, ajánlanám e a használatukat a diákoknak. Az egyik oldalon (Realika) bár főleg természettudományos tartalmak elérhetőek, a Sulineten mindenféle tantárgyhoz, és tanagyaghoz találhatunk kapcsolódó részeket. Sőt, a két oldal bizonyos tudásanyaga átfedő is, a Realika tudásgyűjteménye a Sulineten keresztül is elérhető, hogy a pedagógusok szabadon felhasználhassák őket a tanórák színesítése, az anyagok érdekesebbé tétele szempontjából. Bár nincs minden tárgyhoz, és minden témához, témakörhöz anyag, főleg nem a Realika oldalán, a leírtak nagyon relevánsak, és használhatóak, főleg, hogy általában sarkalatos témákat tárgyalnak.
A Realikán bár jó, ha regisztrálunk, hogy az oldal eltárolja a profilunkat, és az elvégzett feladatokat, a leckék tanári és diák verzióban is elérhetőek matematikából, kémiából, fizikából és biológiából. Ez szerintem azért jó, mert pont ezek a tárgyak szoktak több nehézséget okozni a diákoknak, így minden segítség jól jöhet, ha esetleg nem sikerült elsajátítani az anyagot. A diák verzióból (szakpáromból kifolyólag) a biológia tananyagokat néztem át, amiket nagyon rendszerezettnek, és jól felépítettnek találok. A leckékben sok videó, színes ábra van elhelyezve, viszonylag kevés homogén szöveggel, így könnyebb rögzíteni is, és az interaktivitás miatt elsajátítani az ismeretanyagot. Előnye még, hogy a legtöbb iskolában a gyerekek nem találkoznak ilyen nagy mennyiségű, jó minőségű és aktuális képanyaggal sem, illetve a rövid videókat többször meghallgathatják, így az sem probléma, ha elsőre nem értették meg a Golgi készülék működését, a videók érthetőek, szemléletesek, és kellőképpen rövidek ahhoz, hogy ne kalandozzanak el közben. Az egyik legjobb pedig, hogy a leckéken belüli kérdésekkel azonnal ellenőrizhetik is magukat változatos, általában zárt végű feladatokkal, amelyeket a program azonnal kijavít, és el is magyarázza, hogy miért jó, vagy rossz a válasz.
A fenti kép a Realika/ Biológia tanuló leckék/ A növényi és állati sejtek felépítése c. fejezetben, tananyagleckében található feladat. (A képre kattintva megnyílik az említett oldal.) Az előzőekben megismert sejtalkotók nevét kell elhelyezni a sejt sematikus ábráján. Ilyen és ehhez hasonló feladatok találhatóak többek között az oldalon. A jobb alsó sarokban található gombbal ellenőrizhetjük a válaszok helyességét, illetve újra próbálhatjuk.
A digitális tananyagforrás megtekintését követően az fogott meg leginkább, hogy nagyon szemléletes, részletgazdag, de a kevés írásos tartalom és a sok videó, ábra miatt nem tűnik soknak, vagy nehéznek az elsajátítandó tananyag. Mindemellett, opcionálisan ellenőrizhetjük magunkat a téma tanulása közben is a feladatokkal.
Az STD-n, Sulineten pedig mivel itt már vannak földrajzos tartalmak, ezeket néztem meg. Az oldalt nagyon egyszerű kezelni, a főoldalon máris megtalálhatjuk az anyagokat tantárgyak és műveltségi területek szerinti csoportosítsában. Itt a Csillagászat- részre kattintottam, és azonnal kihozott néhány foglalkozást, és leckét. Bár annyira nem interaktív, mint a Realika oldala, a leckék érthetően, viszonylag röviden, de lényegre törően vannak megírva, színes képekkel illusztrálva.
A képen egy lecke látható, a Földrajz/ Csillagászat/ Naprendszer felépítése témakörökből. (A fenti kép forrás kattintással elérhető.) A kép jobb szélén található egy animáció, ami az eredeti oldalon egy rövid videóra vezet, amely megmutatja, hogy a Naprendszer bolygói milyen pályán mozognak, illetve milyen gyorsasággal egymáshoz képest a Nap körül. A leckék tele vannak ilyen és ehhez hasonló szemléletes megoldásokkal, hasonlóan a Realika oldalhoz, és a végén itt is találhatunk ellenőrző kérdéseket, amelyek bár kevésbé kreatívak, mint a másik oldalon (leginkább feleletválasztósak) tökéletesen vissza tudják kérdezni az anyagot.
Ebben a digitális tudásbázisban pedig számomra pont az tetszett, ami a Realikán nem volt, de ott mégis elnyerte a tetszésemet.- A megszövegezett tartalmak. Ezeket könnyebb kinyomtatni, és magunkkal vinni, mint a videókat, és mivel annyira közérthetően vannak leírva, általában a követelményeknek megfelelően, szinte mindig használhatóak. Többi előnye hasonló a másik említett oldalhoz, mint az önellenőrzés stb.
Összességében én mindkét oldalt nyugodt szívvel tudnám ajánlani mind a diákoknak, mind a hozzám hasonló kezdő tanároknak, akiknek esetleg nehezükre esik belőni azt a szintet, ami reálisan elvárhatnak egy adott korú diáktól. A diákoknak pedig azért tudom őket ajánlani, mert nagyon színesek, érdekesek, és ami a legjobb, informatívak. A Sulineten bár több az írott anyag, és az elmélet a Realika meg inkább az alkalmazásra és a gyakorlati példákra megy rá, egyéni szükségleteink és habitusunknak megfelelően ki tudjuk választani, éppen mire van szükségünk. A kiválasztott tananyag források alkalmazási lehetőségeit tanulóként leginkább abban látom, hogy otthoni tanulást és megértést is segíthetnek, előzetes ismeretanyag- szerzést is a kifordított osztálytermek példáján, de ami talán a leginkább reális: az összegzést, témazáróra, vagy dolgozatra való felkészülést is kiválóan támogatják az oldalak kapcsolódó leckéi.
Források:
http://realika.educatio.hu/
http://realika.educatio.hu/ctrl.php/unregistered/preview/coursecs?c=30&pbka=0&pbk=%2Fctrl.php%2Funregistered%2Fcourses
http://tudasbazis.sulinet.hu/hu
http://tudasbazis.sulinet.hu/HU/termeszettudomanyok/foldrajz
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.