IKT

2017. március 05. 17:37 - S. Szilvi

IKT Műhely- iTEC: Madarat tolláról

A következő posztban egy IKT Műhely videót fogok bemutatni, és a benne látott módszerekről reflektálni, hogy miszerint lehetne beépíteni a saját tantárgyak tanításába, nevezetesen a Madarat tolláról című projektvideót, ami a biztonságos internethasználatot népszerűsíti és támogatja. Azért választottam ezt a videót, mivel úgy gondolom, a mai világban, ahol az informatika és a webes világ egyre nagyobb tért hódít, és a gyerekek is sokkal korábban válnak felhasználóvá, fontos, hogy még idejében tanítsuk meg nekik, hívjuk fel a figyelmüket a felelős internethasználatra.

Maga a téma elég univerzális, főleg egy pár osztályfőnöki órát tudok elképzelni, amely ezekről a dolgokról szólna, inkább a fiatalabb, általános iskolás, felső tagozatosok esetében. A foglalkozások előnyeit a diákok elmondják a videóban, de nyilvánvaló is: a biztonság, a felelős megosztás, illetlen tartalmak megosztása, és az esetleg nem saját magukat adó emberek kiszűrése mind olyan képesség, ami az életkor előrehaladtával, egyre tudatosabb, és könnyebb, de fontos, hogy halljanak ezekről a témákról.

A projekt két kérdése a "milyen ne legyen a digitális lábnyomod", "hogyan ne használd az internetet" volt, amik szerintem elég hatásosak. Ráadásul egy projektmunka elkészítéséhez nemcsak kooperációra, de kreativitásra és rugalmasságra van szükség- és ezek a skillek azok, amiket a mostani gyerekeknek kifejezetten fontos elsajátítani, a felnőtt életben kiváltképp, így kifejezetten tetszett ez a módszer, és nagyon megfogott.

Az alkalmazott módszert már a saját szaktárgyaim esetén is képes lennék alkalmazni. Mind a földrajz, mind a biológia tele van olyan nagy témákkal, témakörökkel, amiből remek projekteket lehet készíteni, akár integráltan a kettőt, vagy más természettudományokhoz kapcsolódóan. Ilyenek lehetnek a különböző égövek állat és növényvilága, országok regionális és kulturális földrajza, a szervezetet felépítő és itt működő biokémiai anyagok és folyamatok, az ember szerveinek felépítése és működése, hazai állat- és növényvilág, és rengeteg más színes, érdeklődést felkeltő, önállóan is értelmezhető anyagok. (A biokémia talán nem egyszerű téma, de összefoglalásként elképzelhető.)

Az osztály ebből egy blogot készített, ahogy követhető volt az alkotás folyamata. Nagyon tetszett, hogy ők a színekre, és a betűtípusokra is figyeltek, nagyon igényes munkát létrehozva. Ez később elérhető a gyerekeknek is, így, ha egy tananyaghoz tartozó témát dolgoznak fel ilyen formában lesz egy biztos pontjuk, amelyben a tanár is segíthet, ha esetleg korrekcióra van szükség a felmerülő tartalmi kérdésekben.

A gyerekek a videóban elmondták, hogy milyen jó volt csapatban dolgozni, hiszen könnyebb is, és egymással is több időt töltöttek a projektmunka keretében, ami az osztály tagjainak interperszonális kapcsolatainak fejlődését is támogatta (ez szintén nemcsak az ő érdekük, hanem a tanáré is, hogy minél jobb legyen az osztályközösség).

A csoportmunka szerintem manapság már minden tanóra keretébe beilleszthető kellene legyen, akár, ha csak egy adott kis tananyagrész dolgoznak is fel, de szerencsére ez a módszer nem újkeletű. Ami számomra új volt, a TeamUp alkalmazás, amit az egyik kislány említett, hogy otthon is tudta használni, és valószínűleg az osztályuk is használja. Ezen az alkalmazáson keresztül osztályokat regisztrálhatunk, és a keresztneveik megadásával egyszerűbben csoportba tudjuk őket rendezni, és a kapott feladatok elkészítését is figyelemmel kísérhetjük az oldalon keresztül.

Az alábbiakban pedig pár kép az alkalmazás kezelőfelületéről:

1.png

2.png

3.png

(A képekre kattintva a rájuk mutató linkekre kerülhetünk.)

Számomra a témaválasztás mellett, ami ugye nem kifejezetten szaktárgyhoz köthető ez az alkalmazás volt a legmegragadóbb, akármilyen kis említés is esik róla a videóban, amit a többi módszer mellett szívesen használnék.

Összességében egy nagyon jól felépített projektmunkát láttam egy nagyon aktuális kérdésről, amellyel való foglalkozást a diákok is élveztek saját bevallásuk szerint. A projekt- és csoportmunka hasznát és fontosságát eddig sem vitattam, hiszen a kreativitást, kooperációt fejleszti, de a TeamUp alkalmazás megismerése tágította a perspektívámat is abban, hogy miként lehet még összeszervezni egy osztályt, osztálymunkát, hogy az elérhető, és naprakész legyen.

Sz.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sszilviikt.blog.hu/api/trackback/id/tr312314507

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása