IKT

2017. április 11. 22:43 - S. Szilvi

Reflexió a negyedik mikrotanításra

A következő bejegyzésben a negyedik mikrotanításra fogok reflektálni, amelyet mi tartottunk két társammal.

A mi témánk a vitaminok és ásványi anyagok voltak, ami mindhármunk biológia szakához illeszthető. Ezt a foglalkozást tizenegyedikes osztálynak terveztük, egyfajta kitekintő- jellegű, a kerettanterven némileg túlmutató órát hoztunk össze.

vitamins1.jpg

(Így is lehet.)

vitamin-c.jpg

(De így finomabb.)

A foglalkozást úgy terveztük, hogy az első öt percben rövid frontális osztálymunka keretében ismertettük a vitaminok, illetve ásványi anyagok szervezetben betöltött szerepét, fontosságát, táplálkozási piramisban betöltött szerepüket. Ismertettük a tanóra célját, és ezáltal a motivációkat is: a kiegyensúlyozott táplálkozás fontosságára szerettük volna felhívni a figyelmet, hogy miért fontos ez nekik a mindennapokban, illetve mit okoz ezen anyagok hiánya a szervezetben, hogy esetleg felismerjék őket.

vitaminok1.jpg

(Mindre szükségünk van!)

A frontális osztálymunka alatt, amíg a prezentáció alatt ezek előkerültek, beosztottuk csoportokba a "diákjainkat" a már ismert TeamUp alkalmazással. Négy darab, három fős csoportot alakítottunk, akiknek a következő tíz- tizenöt percben (Online Stopwatch segítségével mértük az időt, ami firefoxban működik jól...) két ásványi anyagról, illetve egy vitaminról, vagy fordítva: két vitaminról, és egy ásványi anyagról kellett összefoglalót írnia az általunk előzetesen elkészített szaktárgyi blogon található ismeretek segítségével. Itt sikerült egy elég csúnya bakit vétenem, ami az egyik korrigálható pont volt a foglalkozásunkban: mivel nem írtam fel magamnak előzetesen, hogy melyik anyagokat melyik csoportnak osztjuk, csak a közös facebook beszélgetésben, nem emlékeztem rá, és elsőre nem sikerült minden csoportnak maradéktalanul kiosztani a feladatot.

Ennek orvoslása után következhetett a tényleges feladat. A MindMeister alkalmazással előzetesen csináltam két alaptáblát, egyet az ásványi anyagokról, egyet pedig a vitaminokról, amit egy- egy példaanyaggal kitöltöttem, hogy lássák, milyen szempontok mentén szükséges feldolgozniuk a látottakat. (Miben található meg, miben oldódik, mit okoz a hiánya, hol raktározódik a szervezetben stb.) Érdemes lett volna külön kirészletezni, hogy mely kérdésekre keressék a választ, és akkor a született elmetérképeken is csak egy- egy szó szerepelt volna, nem pedig mondat, amik valóban nem mutattak olyan szépen, de helyes megoldásnak bizonyultak. Azért a MindMeisterrel csináltuk ezt a feladatot, mert ezt egyszerre lehet szerkeszteni azoknak, akikkel megosztjuk, vagy ahogy a beállításokat eszközöljük.

Arra az egyik hallgatótársunk hívta fel a figyelmünket a foglalkozás végén, hogy ez egy gimis osztályban remek teret adhat a trollkodásra, hogy esetleg egymás munkáját kitörlik, a prezentációnál mozgatják a másik gépen a kivetített elmetérképet, vagy nem releváns tartalmakat írnak be akár a saját akár a másik feladatába. Ezt nem gondoltuk át ugyan, de ez az elmetérkép megosztásán múlik. Mivel bizalmat szavaztunk nekik, így névtelenül szerkeszthették, de az alkalmazás lehetőséget ad rá, hogy csak meghívott felhasználók nyúlhassanak bele, ami lecsökkenti a trollkodás kockázatát.

A feladatok elvégzése után minden csoportból valakinek ki kellett jönnie és előadnia a három feldolgozott anyagot. Ez gimnáziumban, általános iskolában a beszédkészséget, és a hatékony kommunkiációt fejleszti az előadási képességekkel egyetemben.

vitaminok_zoldseg_gyumolcs-300x225.jpgasvanyi1.jpg

Az óra végén a Kahoot alkalmazás segítségével egy rövid, 10 kérdéses tesztben adhattak számot csoportszinten a tudásukról (10+2 bemelegítő, amik nem kerültek pontozásra, de segítették a belerázódást). Azért csináltuk így, hogy csoportszinten legyen az értékelés, nyilvánvalóan az egész anyagból, ezzel segítve az együttműködési képesség, és a csoportos felelősségvállalás képességét.

A jutalom ezesetben egy turó rudi volt a csapat tagjainak, ami jó kalcium és D- vitamin forrás. A kiötössel nem szerettünk volna operálni, mivel sok diáknak azután csak az lesz a motiváció, és mivel ez főleg egy kitekintő óra volt, új ismeretekkel, a jegy talán túlzás.

Összességében szerintem egy értékes, használható órát tartottunk, amit elképzelhetőnek tartok, hogy a saját tanítási gyakorlatom alatt is elő fogok venni javított, pontosított formában, amikor mondjuk nem felejtem el a csoportok vitamin- és ásványianyag kiosztását. A tanóra menetét pedig nagyjából bármely óra keretében át lehet venni, akár a teszt lehagyásával is, de mi mindenképpen fontosnak tartottuk, hogy legyen egy olyan lezárás, ami reflektál az ő tanulási eredményeikre is. Igaz, a Kahoot nem adott lehetőséget rá, hogy érdemben kijavítsa, és elmagyarázza a rossz válaszokat, erre talán jobb a Socrative, ami viszont nem időkorlátos, ezzel elveszíti a verseny- jellegét a dolog. Ez viszont főleg didaktikai húzás, hogy melyiket választjuk, melyikkel lesz hatékonyabb a tanítási folyamatunk.

cvitamin2.jpg

Felhasznált források:

TeamUp: http://teamup.aalto.fi/

Online Stopwatch: http://www.online-stopwatch.com/

Mindmeister: https://www.mindmeister.com/

Kahoot: https://create.kahoot.it/login?next=/preview/94fc726c-dc66-4837-9739-5cfa6d2b4064

Socrative (említés szintjén): https://www.socrative.com/

Az előre elkészített, releváns blog (közös munkánk eredménye):

http://vitaminokesasvanyianyagok.blog.hu/

Képek forrásai:

A "kirakós": http://eljtudatosan.blog.hu/2011/09/27/a_vitaminok_az_ismeros_ismeretlenek

Pirulák: http://www.naplovas.hu/tag/vitamin/

Gyümölcsök: https://www.vitarian.sk/clanky/zdravie/tag/Stravovanie?page=3

Kördiagram: https://clipartfest.com/download/01e979bba3493cfdd9ee5eb5f9d93604771405c2.html

Ásványi anyagok: http://www.vitaminvaros.hu/tag/asvanyi-anyagok/

Gyümölcsök 2.0.: http://www.szeretlekmagyarorszag.hu/c-vitaminnal-a-rak-ellen/

 

Sz.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sszilviikt.blog.hu/api/trackback/id/tr9712418363

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása